Monday, May 13, 2013

[Teaser] Isteriku Kuat Cemburu


"hah, kenapa abang nak jumpa Leesya? Leesya ada kelas tau tak lepas ni! Karang lambat masuk kuliah macam mana?" gesa Aleesya. Dia membetulkan kedudukannya apabila terasa dirinya makin dihimpit. sudah pula, tempat yang didudukinya sedikit tersorok dan sedikit sempit. posisi yang tadi sedikit rapat, dijarakkan sedikit. nasib baik lah ada bumbung, kalau tak, memang hangus kulit aku, getus Aleesya difikirannya.

Matanya sempat menangkap sekeliling, bimbang jika ada pelajar yang lalu lalang akan ternampak kelibat mereka. Aleesya mengetap bibir sambil memandang kearah abang angkatnya, yang segak berkemeja lengan panjang yang berona ungu muda dengan kot yang kemas menutupi tubuhnya.

Ditilik seketika, cara berpakaian abang angkatnya. kelihatan abang angkatnya sedang menyinsingkan lengan baju hingga ke paras siku, menampakkan lengan yang sedikit sasa itu.

Dahi Aleesya berkerut seketika. tangannya yang sedari tadi didekatkan didadanya, diletakkan di atas meja yang tersedia. tangannya mengurut dagu lincinnya, sambil meneliti penampilan abang angkatnya. kening yang sedikit lebat itu sedikit naik apabila dia perasan sesuatu yang tidak kena pada penampilan abang angkatnya itu.

Terus dia bangun, sambil matanya memandang tajam pada abang angkatnya.
"Abang!", serunya.
lelaki yang sedari tadi hanya berdiamkan diri , mengukir senyum, senyuman manis buatnya.
"Ye? kenapa Leesya?"soalnya, sambil menyimpan senyum. alah, Leesya ni slow lah! baru tahu ke yang abang pakai baju sama colour dengan Leesya? , senyuman tetap menghiasi wajahnya. seketika, dia menggelengkan kepala. kepalanya ditoleh kebelakang, memerhati sekilas keadaan sekeliling, risau jika pelajar nampak seorang pensyarah duduk dengan student di tempat sebegini. kemudian, dia mengeluh lega.

Aleesya mendengus geram , apabila melihat abang angkatnya mengalihkan kepala menghadap belakang. dia mencebir bibir.

"Ehem! Abang! Leesya kat depan abang, yang abang toleh kat belakang apasal? cepat lah, karang lambat, Leesya tak boleh masuk kuliah",gesa Aleesya sambil menatap jam tangannya. sudah pukul 2:15. kuliah start pukul 2:30, sempat lagi ni, fikirnya sambil memandang abang angkatnya yang sudah mengalihkan pandangan padanya. Aleesya berpeluk tubuh.

"Iyelah, sorry okay. alah, kalau lambat pun tak pe kan? Leesya cakap ja yang Leesya jumpa abang, confirm lecture Leesya faham, senang kan?",ulas abang angkatnya lagi, sekadar untuk memanjangkan lagi perbualan mereka. dia tersenyum memandang Aleesya yang sudah tayang muka masam.

"cakap lah cepat! karang Leesya blah karang..." ujar Aleesya, sedikit merajuk, penat menunggu bicara oleh abang angkatnya. dia sudah mencapai buku yang terdampar diatas meja. beg yang tadi diletakkan diatas meja dicapai, bersedia untuk menapak.

Lelaki itu tersengih memandang Aleesya, sambil tangannya menarik pergelangan tangan Aleesya yang sudah ingin menapak pergi. dikuatkan sedikit genggaman.

terbuntang mata Aleesya apabila terasa ada tangan yang mengenggam kuat tangannya. dia sedikit terdorong ke belakang.

"Okey, okey. abang mengalah. ala, baru nak sembang sikit dah merajuk. senyum la sikit. let me see your lesung pipit, herm?", pujuk lelaki tersebut sambil memegang lembut bahu Aleesya yang berlapik dengan kardigan itu.

Aleesya sedikit tersenyum. menampakkan lesung pipit pada kedua dua belah pipi mulusnya. kemudian, mukanya yang tadi sedikit muram, kembali ceria.

"Hah, kan boleh smile macam tu. abang pun suka",ujar abang angkatnya selamba, sambil menariknya duduk bersama diatas kerusi semula, lenguh pula berdiri lama.

"Abang nak cakap apa dengan Leesya? Abang takde kuliah ke nak kena pergi?",soal Aleesya melihat abang angkatnya begitu santai. tak nampak pulak beg bimbit yang selalu dibawa.

"Abang takde kelas hari ni.. abang nak kasi tahu satu benda ni. tapi Leesya jangan la tekejut beruk pulak ek?", lelaki tersebut bertutur sambil memandang Aleesya, dalam.

Aleesya kelihatan terangguk angguk.

"Leesya...sudi tak jadi isteri abang?", senafas lelaki itu berbicara, senafas jugalah nafas yang ditahan oleh Aleesya ketika itu. matanya membulat. mulutnya ternganga. dan kala itu, dia hanya dihadiahkan senyuman oleh abang angkatnya....

0 comments:

Post a Comment